Grønn milepæl for Westcon

Den målrettete satsingen på nullutslippsfartøy har gitt resultater for Westcon Power & Automation. Nå skal selskapet levere batterisystemet til verdens første elektriske hurtigbåt, og håper på flere grønne kontrakter i 2020.

Like før jul ble det klart at Westcon Power & Automation (WPA) skal levere batteri-, kontroll og fremdriftssystemer på den helelektriske katamaranen som verftet Brødrene Aa skal bygge. Batteripakken ombord tilsvarer 40 Teslaer. Fartøyet blir verdens første helelektriske hurtigbåt, og føyer seg inn i rekken av innovative båter der WPAs løsninger bidrar til å kutte utslipp.

– Hurtigbåten er en elektrisk katamaran som lydløst og utslippsfritt skal gå i cruisetrafikk i Lysefjorden. Og med kraft- og automasjonssystemer utviklet og designet på Karmøy, kommer den til å kutte forbruk av diesel og tilhørende utslipp tilsvarende 270.000 liter årlig. Vi er stolte av å bidra med vår teknologi og våre løsninger om bord på nok et fartøy som er med på å flytte grenser, sier Frode Skaar, leder for marked og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.

Hurtigbåten, som starter i trafikk allerede i april 2020, skal eies og driftes av Rødne Trafikk. Båten skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Og ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort: Rekkevidden er rundt 50 nautiske mil, og farten blir opp mot 19 knop.

– Teknologien utvikles stadig slik at vi nå kan levere batteribaserte systemer som gjør at fartøyet kan holde høyere hastigheter og over lengre avstander enn tidligere. Dette er to nøkkelfaktorer som vil være med å gjøre elektrisk fremdrift til et reelt alternativ for stadig flere rederier i Norge og internasjonalt fremover, sier Skaar.

Når WPAs omsetning passerer en halv milliard kroner for fjoråret, hvorav 70 prosent knytter seg til grønn teknologi, er dette et resultat av flere års målrettet arbeid. Selskapets batteri- og styringssystemer sørger for at turistbåten «Future of the Fjords» seiler lydløst og utslippsfritt i Nerøyfjorden. I 2018 ble den kåret til «Ship of the Year». Og med WPAs teknologi ble fartøyet «Viking Energy» bygd om til batterihybrid-drift, som verdens første fartøy godkjent for DP-operasjoner (se faktaboks). Selskapet er også med når verdens første hydrogenferge skal leveres i 2021.

I tillegg til den nylige avtalen om leveranser til hurtigbåten til Rødne Trafikk, ligger WPA an til å levere til flere innovative fartøy. Selskapet er med i to ulike industrigrupperinger som har utviklet innovative, utslippsfrie hurtigbåtkonsepter, og disse er med i kommende anbudsutlysninger på ruter blant annet i fylkeskommunene Trøndelag og Vestland.

– Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor. Sammen med våre kunder har vi vist, gjennom blant annet en rekke prestisjeprosjekter, hvordan grønn teknologi er en lønnsom del av løsningen. Vi møter en stor interesse for løsningene både i Norge og internasjonalt og vi ser frem til å utstyre enda flere utslippsfrie fartøy i fremtiden, sier Skaar.

Noen av de grønne prestisjeprosjektene der løsningene til Westcon Power & Automation er sentrale:

·         I 2016 bidro WPA i ombyggingen av Eidesvik-fartøyet «Viking Energy» til batterihybrid-drift, som verdens første fartøy godkjent for DP-operasjoner (dynamisk posisjonering ved bruk av propeller og uten anker).

·         Turistbåten «Future of the Fjords» er helelektrisk og ble i 2018 kåret til «Ship of the Year».

·         I 2018 ble IMR-skipet «Seven Viking» bygget om med en tre ganger så stor batteripakke som «Viking Energy», noe som ga en drivstoffreduksjon på 750.000 liter drivstoff årlig. 

·        WPA er med på å gjøre Nesodden-båtene om til helelektrisk drift. Kongen er allerede helelektrisk, de to andre båtene blir det i løpet av kort tid. Ruter anslår at CO2-utslippene fra båtene reduseres med 70 prosent.

·           I 2018 ble det klart at WPA skal levere kraft- og automasjonsløsningen til verdens første ferje som skal drives av flytende hydrogen og batteri. Det er rederiet Norled som har bestilt fergen som skal settes i drift i 2021.

Rødne-båten

·         Koster rundt 120 millioner kroner.

·         42 meter lang og 10,3 meter bred.

·         Skal ta 297 passasjerer.

·         Maksfart på 19.9 knop.

·         Batterikapasiteten er på 2100 KwH, det er verdens største på en hurtigbåt.