Gjennomfører siste hovedklassing av Kystvaktens KV «Nordkapp»

Westcon Yards
Publisert
3/9/2021

Vi står ved dokken på Westcon Yards i Ølensvåg, sammen med Lasse Heggen Åsbø og Maskinmester på KV "Nordkapp", Jan Halvdan Johansen. Det regner og blåser, men stemningen er fortsatt på topp, spesielt hos prosjektleder Åsbø.

- Akkurat nå har vi Kystvakten sitt fartøy KV «Nordkapp» inne i dokken. Her skal vi gjøre en hovedklassing som innebærer mye variert arbeid for vår avdeling. 

Det er ikke bare en kjærlighet for prosjektarbeid som gjør Lasse i godt humør, dette er nemlig en gjenforening med hans tidligere arbeidsgiver; Sjøforsvaret.

Lasse Heggen Åsbø er Prosjektleder i Skipsreparasjon hos Westcon Yards

- Jeg jobbet først i Luftforsvaret og videre i Sjøforsvaret frem til ca. 2 år siden, da jeg fikk mulighet til å bli prosjektleder her i Westcon Yards.

For med Kystvakten sine mange systemer og rutiner er det greit å ha en med god erfaring fra Sjøforsvaret med på laget.

- Det er klart det er en fordel. Jeg kjenner godt til systemene og snakker samme språk som mannskapet om bord – da går ting litt fortere. Det er også noen gamle kolleger og felles kjente om bord, så det er jo en ekstra bonus.

Kystvaktens oppgaver er suverenitetshevdelse, fiskeri- og fangstoppsyn, ressurskontroll, tolloppsyn og miljøvern. Kystvakten utgjør også en viktig søk-og redningsberedskap (SAR) for sjøfarende innenfor norsk økonomisk sone.

Kystvakten har begrenset politi-, inspeksjons- og kontrollmyndighet og rett til å iverksette tvangstiltak på vegne av flere statlige aktører og sivile myndigheter.

Nordkapp-klassen består av KV "Nordkapp", KV "Senja og KV "Andenes" som er blant Kystvaktens 10 havgående fartøyer (Ytre Kystvakt). Fartøyene i Nordkapp-klassen og KV «Svalbard» er helikopterbærende og kan ha med seg NH90-helikopteret.

Ytre Kystvakt opererer i hele Kystvaktens ansvarsområde, hovedsakelig i havområdene underlagt norsk jurisdiksjon.

Kystvakten er primær myndighetsutøver i havområdene innenfor norsk økonomisk sone, i fiskerisonen ved Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard, samt internasjonale farvann under «den nordøstatlantiske fiskerikommisjon» (NEAFC-organisasjonen).

Det er en hel del punkter som skal krysses av listen når Kystvakten sine fartøy er inne til klassing hos Westcon Yards, slik at de kan trygt seile videre med gyldig sertifikat.

 - Når vi gjør slike klassinger er det jo som regel ganske likt på de fleste fartøy, men Forsvaret og Kystvakten har flere unike systemer som vi må ta stilling til som er en fordel å kjenne til i forkant.

 KV Nordkapp skal blant annet få full maling utvendig i tillegg til mye mekanisk arbeid, sjekking av pumper, ventiler og kjølere, kontroll av tetninger og mer. Arbeid Westcon Yards er godt kjent med.

For med en rammeavtale fra 2020 på inntil 7 år, og en tidligere avtale fra 2015, har Kystvakten og Westcon Yards et godt forhold og god kjennskap til hverandre.

Maskinmester på KV Nordkapp, Jan Halvdan Johansen, sier det alltid er godt å komme til Westcon Yards; 

- Det er alltid veldig godt å komme til Westcon. De er godt organiserte og resultatene er bra. Med jevnlige møter og god koordinering så blir det et godt samarbeid og vi blir godt ivaretatt.

Også Maskinmesteren mener det er en fordel med en prosjektleder som har erfaring fra Sjøforsvaret;

- Det hjelper absolutt. Han kjenner vårt system godt og vet hvordan vi er skrudd sammen. Det gjør det hele mer effektivt. 

Maskinmester ved KV "Nordkapp", Jan Halvdan Johansen

Rammeavtalen mellom Westcon og Forsvaret gjelder Nordkapp-klassen, KV «Harstad», KV «Svalbard», KV «Bison» og KV «Jarl», hvorav KV «Nordkapp» nå får sin aller siste klassing.

- Dette blir siste hovedklassing av denne 40 år gamle båten. Den ble bygget i Bergen i 1980 og har, sammen med Senja og Andenes, gjort mye viktig arbeid for Kystvakten. Fra og med neste sommer skal den avhendes etter fire tiår med god tjeneste, forteller Johansen.

Ingen dag har vært lik for KV Nordkapp i sin reise med Kystvakten. Med mye av arbeidet gjennomført i Barentshavet, har båten vært med på en rekke oppdrag - fra å levere proviant til medisinsk assistanse.

- Det kan være mannskapsbytte på Bjørnøya, det kan være å levere proviant, det kan være redningsoppdrag, slepeoppdrag, medisinsk assistanse. Mye forskjellig. Ingen dag er lik hos oss. Vi gjennomfører oppdrag for mange statlige organisasjoner og er alltid tilstede når det trengs. Da er det viktig at båten er i god stand og opererer som den skal.

Med et mannskap på mellom 50 til 70 personer er det mange gode hender som kan jobbe med vedlikehold på båten året rundt.

 - Det er en gammel båt, men vi er mange flinke om bord som driver vedlikehold. Det er en velholdt skute og det er selvfølgelig litt vemodig at det er slutt.

Til tross for en litt vemodig avskjed med KV «Nordkapp» neste sommer, er det flere positive ting i vente for Kystvakten, som blant annet skal få tre nye fartøy;

-  Vi venter nye fartøy som skal erstatte disse tre. Det første fartøyet er nå på vei opp fra Romania til Tomrefjorden hvor Vard-verftet skal ferdigstille før Kystvakten overtar i løpet av neste år.

Kontakt:

Lasse Heggen Åsbø, Prosjektleder Skipsreparasjon

E-post: lasse.heggen.asbo@westcon.no

Telefon: +47 53 77 56 26 / +47 917 47 715

Ved å klikke «Godta» aksepterer du lagring av cookies/informasjonskapsler på denne enheten. Cookies blir brukt til å utbedre side navigering, og samle brukerstatistikk for nettsiden for å forbedre innhold og brukeropplevelse. Du kan selv administrere hva du samtykker til ved å klikke på Preferanser. Les vår Personvernerklæring for mer informasjon.
No widows