Skroget til Norleds miljøferje ankom verftet i Ølensvåg fredag, og skal nå utrustes med utstyr fra Westcon.
– Westcon skal utover høsten utruste fartøyet og intallere skipssystemer som fremdriftsanlegg, innredning av rørsystemer, navigasjonsutstyr , samt sikkerhetsutstyr for mannskap og passasjerer, forteller Endre Matre, direktør for teknisk og nybygg i Westcon.
Aluminiumsferjen er en enskrogs pendelferje som blir den første av sitt slag. Det er selskapet LMG Marin som har designet fartøyet.
Norled signerte kontrakt med Westcon for oppdraget med å bygge den nye ferjen i april 2018.
– Det som er spesielt kjekt er at dette er en ferje hvor Westcons egne produkter er en stor del av leveransen slik at dette blir en skikkelig Westcon-båt med noe av det siste innen miljøvennlig teknologi, legger Matre til.
MF Hjellestad skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og den skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet er konstruert for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.
Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og skal settes i drift 1. januar 2020. Miljøferjen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.