Det er ikke alltid moderne arbeid med ombygginger og hydrogendrift som foregår hos Westcon Yards; nylig har veteranskipene M/S Rogaland og M/S Sunnhordland vært inne til klassing ved verftet til Westcon i Ølensvåg.
M/S Rogaland ble bygget i 1929 og er et av de få veteranskipene i Norge som er fredet. Nå har hun fått 5-års klassing ved verftet i Ølensvåg og er klar for nye oppdrag.
M/S Sunnhordland, som fikk sin start som ubåtjager og eskorteskip for US Navy i Chicago i 1943, har også nylig vært inne til klassing hos Westcon. Verftet har god kjennskap til skipet, som har vært inne til service og vedlikehold hos Westcon flere ganger tidligere.
Lasse Heggen Åsbø, som er Prosjektleder for M/S Rogaland i Westcon Ølensvåg, forteller at det er noe eget ved å arbeide med et så gammelt skip.
- Det er alltid kjekt å få besøk av disse gamle veteranene. Det er en trivelig besetning som har stor interesse for historien til skipet, og som ønsker å føre dette videre. Vi føler oss alltid velkommen inn i salongene på morgenmøtene.
Stiftelsen Veteranskibet Rogaland har eid skipet siden 2002, og i 2014 ble det fredet av Riksantikvaren. I 2015 ble det utnevnt som Stavanger sitt offisielle by-skip.
M/S Rogaland ble originalt bygget som dampskip av Stavanger Støberi & Dok for det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD). Frem til krigen gikk 'Rogaland' ukentlige turer i Kysthurtigruten Sandnes/Stavanger – Oslo.
Etter dramatiske krigsår og en påfølgende kondemnering av skipet, ble det gjenoppbygget og i 1947 satt inn i kystruter mellom Oslo og Bergen. Det ble senere solgt til Nika AS i Sandefjord for bruk som sandblåsingsfartøy.
I dag seiler M/S Rogaland på private arrangement og faste arrangementer i løpet av sommersesongen. Også lokale historielag benytter veteranskipet for sine turer. Einar Haualand er Styreleder i Stiftelsen veteranskibet Rogaland, og han sier det er mye å tenke på når slike veteranskip skal få service og vedlikehold.
- Det er ekstra forpliktelser når et skip er fredet; vi ønsker å beholde så mye av det originale skipet som mulig. Noen ganger må vi hyre inn underentreprenører som har den spesialkompetansen.
I løpet av de siste to ukene har veteranskipet fått overhalt ventiler, akseltrekk, diverse inspeksjoner og kontroller av hovedmotor og hjelpemotor, samt tykkelsesmåling av skrog og struktur. Den har også fått ny maling og blitt spylt. Grunnet alderen på båten må også noe stål byttes ut der det er tynt eller svekket.
- Det er en del annerledes å jobbe med slike veteranskip; tilgang på deler er ofte vanskelig eller umulig, da mye av utstyret og systemene ombord ikke finnes eller produseres lenger. Da er det kjekt å ha flinke arbeidere som kommer med gode løsninger og fikser problemet.
Dette er andre gangen M/S Rogaland får klassing hos Westcon. Forrige gang var for 10 år siden.
Haualand forklarer at tidligere gode erfaringer med Westcon gjorde mye i valg av verft.
- Det er jo anbudsrunder her og, men alt i alt så passet det best å ta det hos Westcon. Vi har folk her som har gode erfaringer fra forrige gang. Vi vet hva Westcon står for.
For Prosjektleder Åsbø er det alltid ekstra stas når veteranskip kommer inn til verftet.
- Det er spennende å se hvordan båtbygging var før, og man ser hvordan det har utviklet seg. Historien til skipet er veldig interessant å lære om.
Og han er ikke alene.
- Mitt inntrykk er at formenn og arbeidere syntes det er kjekt å få jobbe med disse veteranskipene.
Prosjektleder for M/S Sunnhordland, Svein Syslak, er enig med Åsbø. Han er imponert over mannskapet som holder skipet i gang.
- Det er selvsagt ekstra stas å jobbe med et så gammelt skip. Jeg er imponert over mannskapet som holder skipet og historien vedlike.
Veteranskipet, som originalt er fra Chicago i USA, har fått gjennomført 5-års klassing ved verftet, som inkluderer spyling og maling av skrog, tykkelsesmålinger, inspeksjon av bunnventiler, utskifting av stål, kontroll av ankerkjettinger og kontroll av aksel og ror-klaringer. Oppholdet varte i cirka tre uker.
- Vi kjenner båten godt og har et veldig godt forhold til skipet og mannskapet ombord, forteller Syslak.
For dette er ikke ‘Sunnhordland’ sitt første besøk hos Westcon Yards. Tre ganger tidligere har veteranskipet vært innom for reparasjon, vedlikehold og klassinger.
Maskin- og teknisk driftssjef hos M/S Sunnhordland, Asgeir Andersen, forteller at både mannskapet og ledelsen er veldig fornøyd med Westcon sitt arbeid.
- Det går mye på kapasiteten til verftet, men vi har etablert et godt forhold til Westcon Yards og vi er veldig fornøyd med den kommunikasjonen vi har med verftet. De er ryddige og profesjonelle, og dyktige i det de gjør.
Andersen kan bekrefte at det ikke er bare-bare å vedlikeholde et veteranskip.
- Det er flere skjulte farer med så gamle skip. Da er det greit å ha folk som har god kjennskap til båten fra før som tar på seg arbeidet med service og vedlikehold.
M/S Sunnhordland gikk originalt som ubåtjager under 2. verdenskrig og var utstasjonert i Gibraltar for Royal Navy i Storbritannia.
Under oppbygningsårene i Norge etter 2. verdenskrig, ble skipet et viktig fremkomstmiddel for lokalruter langs Norgeskysten, og sørover til Danmark. Hun seilte i faste ruter i 24 år, før skipet i 1974 ble solgt til Oy Fager Lines, ombygd til cruiseskip ved Wärtsila og omdøpt til M/S Kristina Brahe. Deretter gikk hun mellom Finskebukta mellom Helsingfors, Leningrad og Tallin.
I 2015 ble skipet hentet ‘hjem igjen’ av lokale skipsentusiaster fra Stord, og fikk HSD-rosett og navnet M/S Sunnhordland på plass på ny.
I dag brukes skipet til faste turer og private arrangementer, både ute til havs og til kai. I 2021 gikk skipet blant annet fire turer med folkehøgskoler og i mai i år blir det cider-cruise med åpen påmelding for de som ønsker å være med.
Andersen forteller at selv om det er betalt arbeid, er mannskapet stort sett over-gjennomsnittet engasjert i skipets historie.
- De fleste av oss har et genuint ønske om å vedlikeholde skipet og hennes historie. Så har vi også veldig kjekke turer, som selvfølgelig bidrar til stemningen ombord.
Med turer og arrangementer allerede planlagt blir det god stemning, med et dryss av god, gammel norsk historie, når høysesongen 2022 om litt settes i gang for både M/S Rogaland og M/S Sunnhordland – med god hjelp av Westcon Yards.
Les mer om M/S Rogaland her.
Les mer om M/S Sunnhordland her.